heerlijk weekendje Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Irene alphen - WaarBenJij.nu heerlijk weekendje Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Irene alphen - WaarBenJij.nu

heerlijk weekendje Berlijn

Door: avontuur1

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 November 2011 | Duitsland, Berlijn

Dit weekend zijn we met z'n tweeen nog voor mijn schatje zijn verjaardag naar Berlijn geweest.

Na een lange rit zijn we rond 6 uur 's avonds aangekomen in Berlijn.
Gezien de tijd zijn we maar eerst even een hapje gaan eten.
Na het eten zijn we een wandeling door de joodse wijk rond de Hackeschermarkt gaan maken.
Daarna lekker naar het hotel gegaan voor een heerlijke nachtrust.

Zaterdag hadden we in de planning om zoveel mogelijk historie van Berlijn op te snuiven.
Om dit zo goed mogelijk te doen wilden we zoveel mogelijk gaan lopen.

We hebben de metro gepakt naar het Alexanderplatz.
Hie had je meteen het weltzeituhr staan.
Vandaar zijn we langs de fernsehturm ( televisietoren ) en de rotes rathaus gelopen.
Als laatste kwamen we de Marienkirche tegen.
Hier zijn we ook even binnen weesten kijken.

vanaf daar zijn we Unter den Linden ( een bekende boulevard in Berlijn die loopt van het Alexanderplatz tot de Brandenburger tor ) gaan lopen.
Langs deze boulevard kom je veel geweldige dingen tegen, zoals het nationale museum, de humboldt universiteit ( als ze zo in ned ook waren had ik wel langer op school gezeten ), de berliner dom en de berliner staatsoper ( zowel de echte als degene die nu in gebruik is ivm renovatie ).

Na al deze geweldige gebouwen zijn we van de Unter den Linden afgegaan om naar het Gendarmenmarkt te lopen.
Dit is het mooiste plein van Berlijn.
Hier staat het konzerthause en het monumewnt voor dichter Friedrich Schiller.
Wel waren ze oa hier al vanalles op aan het bouwen voor kerst, dus konden we alles wel zien, maar er niet bij komen helaas.

Vanaf de Gendarmenmarkt zijn we doorgelopen naar de Friedrichstrasse ( de derde belangrijkste straat in. Berlijn ) om naar Charlies Checkpoint te gaan.
Hier staat nog een stukje van de Berlijnse muur en een replika van de oude checkpoint.

Daarna zijn we langs de bundesrat gelopen richting de potsdamerplatz.
De postdamerplatz hebben we in eerste instantie een beetje overgeslagen.
Wel even bij het stukje muur dat daar nog staat gaan kijken, maar daarna doorgelopen richting de brandenburger tor.

Onderweg kwamen we in een parkje een monument voor de homo's tegen.
Iets verderop lag het Holocaust monument.
Dit is het monument voor de joden.
Vanaf hier verdergelopen naar de brandenburger tor.
Iets hiervoor werd het ineens heel druk en werden alle wegen ineens afgezet.
Het bleek de dag te zijn van de wereldwijde demonstraties van de occupy.
Ook wel appart om mee te maken.

Aangekomen bij de brandenburger Tor, zwaar onder de indruk natuurlijk.
Op het pleintje net achter de brandenburger tor lag het adlon hotel, die hadden we net twee dagen eerder gezien in een nieuwe film die we gekeken hadden, dus was wel leuk dat die er dus ook echt lag.

Vanaf de brandenburger tor doorgelopen naar de Reichstag en de Bundestag, ook weer erg geweldig om te zien.

Vanaf hier weer terug gelopen naar de potsdamerplatz.
Even bij het bekende sonycenter weesten kijken.
ook lag hier een walk of fame, net als in hollywood.
Ook nog even een uurtje weesten shoppen daar in een mega overdekt winkelcentrum.

Na een diner op de Potsdamerplatz terug gelopen naar de Brandenburger tor, want deze is 's avonds met de lichten ook erg prachtig, dus dit wilden we ook graag even zien.

Vanaf daar zijn we weer over Unter den linden terug gelopen naar de Alexanderplatz en vanaf daar de metro terug naar het hotel genomen.

Zondag hadden we besloten aangezien de spierpijn van dag 1 om toch maar wat meer gebruik te maken van de metro.

als eerste zijn we naar madame tussauds gegaan, die hadden we gisteren gezien en we wilden wel eens kijken daar.
dit was wel grappig voor een keer, wilfred is veranderd in freud en heeft met britney spears gezoend en ik ben het gevecht aangegaan met angela merchelt en de bokser ali.
Al met al goed voor veel lol dus.

Na dit wilde we eigenlijk naar het mauerpark gaan, want dit was ons aangeraden om op zondag te doen, alleen reed de metro niet die kant in.
Wij nergens van af wetende zijn we nog naar de hauptbahnhof gereden ( wat ook geweldig is om te zien ) om te kijken of we de bus konden pakken dan.
Daar kwamen we er achter dat er eenmaal per jaar een herdenking voor de joden is in dat park en dat er dan niks te doen is voor toeristen en dat ze ook al het openbaar vervoer tegenhouden om daarheen te gaan, omdat ze hier geen toeristen bij willen hebben.
Je raad het natuurlijk al, dat was precies deze zondag.
Helaas geen Mauerpark voor ons dus.

vanaf de hauptbahnhof de trein naar het olympisch stadion gepakt, dit wilde we beide ook erg graag zien.
wat een enorm stadion weer zeg.
Konden 74.000 man in.
Omdat het zondag was waren er hier bijna geen toeristen, wat het natuurlijk helemaal geweldig maakte.
Het stadion is een stuk in de grond gebouwd.

Na deze stadiontour zijn we naar de kurfurstendamm gereden, weer zo'n grote straat.
I9n dit gebied zijn we het hardrock cafe gaan bezoeken en bij het inmense warenhuis KaWeDe geweest.
ook ligt hier de gedachtniskirche.
Deze ligt momenteel in de steigers en is zo ingepakt dat het eruit ziet als een wolkenkrabber.
Van binnen is hij wel echt geweldig mooi.
ook zijn we even doorgelopen naar de aller grootste straat in berlijn, deze is wel 28 km lang.

Na een heerlijk diner in een Portugees restaurant zijn we teruggereden naar de Alexander platz en hebben we daar nog het Berliner DDR Motorrad museum bezocht.

Helaas was het maandeg alweer tijd om terug naar nederland gegaan, maar wat een geweldige stad

Groetjes Wilfred en Irene